גילי מצא

2 אפר 2017

זקינתוס-צבי ים וחופי קסם

עודכן ב: 26 אפר 2023

צבי הים המכונים careta careta , נחשבים לאוצר לאומי וגם הם זוכים למעמד של כמעט תושבים, בעלי זכויות מוגדרות בחוק. בתחילת האביב הם נודדים מהים התיכון לחופים מסוימים בזקינתוס, במטרה להזדווג. את ביציהם יטילו בין אמצע מאי לסוף אוגוסט. מהביצים הללו, שגודלן ככדור פינג-פונג, יבקעו צבונים. רק אלה שיצליחו לעשות דרכם בחול אל הים ישרדו.

הארגון להגנת הפארק הימי קבע תקנון קשוח, שמגדיר שורה של איסורים. אין לצעוד בחופים "שלהם" משעת שקיעה, אסור להרעיש, ספורט ימי אסור, וכך גם לצלול בקרבת הצבים או לשחות איתם, אסור לבנות ארמונות בחול ואין למקם שמשיות. בקיצור: עצור, צב לפניך.

עם זאת, לא ברור איך מתיישבת אטרקציה אחרת באי עם רווחת הצבים, מעין "מרדפים" אחריהם בסירת זכוכית עם תחתית שקופה. מה חושבים הצבים כאשר מצבור סירות סוגר עליהם וכל רוכש כרטיס מנסה לתפוס פריים הגון?

בהליכה מקרית על החוף הגעתי למעגן הסירות בגב האי הזעיר קמיאו (Cameo). שם גיליתי את ספירוס, שיש לו צבת ים פרטית, שתסלח לי, אבל שכחתי את שמה. הצבה ניזונה מדי יום משלושה קילוגרמים של קלמרי, שספירוס מספק לה החל בשש בבוקר. בשמונה ורבע הגברת כבר שבעה ולא תרים ראשה מעל המים. לכן גם לא ניתן היה לשכנע אותה להצטלם.

שיא העונה הוא כמובן יולי-אוגוסט, אז מגיעים המוני צעירים, גם ישראלים, למסיבות עתירות אלכוהול ומוזיקת טכנו. גם תיירי נודיזם אוהבים את זקינתוס, וזו תופעה מקובלת בחופים שאינם מוגדרים כמשפחתיים. נחמד לראות אנשים מרגישים נוח בעור של עצמם, וזה אפילו מדבק.

מעבר לחופים נהדרים להתבודד בהם ולצפות בשקיעות מרהיבות, יש בין החופים גם כאלה שהם בעלי סגולות מרפא, כמו חוף Gerakas, בדרום מזרח האי. הוא מהווה חלק משמורת הטבע של הצבים, אזור קינון מרכזי שלהם, והקיר המזרחי שלו עשוי מחמר טבעי, בעל איכויות טיפוליות לעור. מומלץ לטבול במים הרוויים במינרל הבריא.

חוף Xigia, בצפון האי, מדיף ריח חזק של גופרית עוד בטרם מגיעים אליו. בעייתי למדי למי שרגיש, אבל טוענים שטבילה של כרבע שעה מסייעת לדלקות מפרקים, ויש שאומרים שגם לצלוליטיס. כדי להיווכח, צריך להתמיד.

חובבי רכיבה על סוסים ייהנו מדהירה בדיונות החול של חוף לאגאנס. החוף הוא אתר קינון של צבים, ולכן הרכיבה מתבצעת רק בפס המקביל אליו, בדיונה. עדיין אושר צרוף.כשעה לפני השקיעה התנועה בעקלתונים של כבישי האי העולים להרים נעשית אטית. שיירת אופניים ואופנוענים, בזוגות חבוקים, מזדחלת. באי הזערורי Cameo שחיתי בשעת שקיעה ורציתי לצעוק "גן עדן זה כאן".

#יוון #זקינתוס #חופים #סוסים

0