גילי מצא

20 מאי 2017

ציפורי-מושב מרתק

עודכן ב: 17 מרץ 2021

הדרך אצה ובשעה וחצי הגעתי לעמק יזראעל במלוא הדרו. חלפתי על פני מאגרי המים הגדולים של המוביל הארצי, משקים חקלאיים, מרכזי מבקרים ייחודיים, אתרי מורשת והרבה יותר מעמק, שנגלה במלוא הדרו. כ-20 ישובים, מושבים וקיבוצים, מתפרשים על פני תבנית נוף מגוונת אנכית ורוחבית. מהכרמל ועד הגליל התחתון, מטבעון ועד בית שאן.

"הבירה" היא עפולה, שהיום אין לה גולת כותרת. לפני כ-3200 שנה זו היתה ציפורי, עיר מפוארת שהיתה מרכז רוחני עם מוסד הסנהדרין, וגם לנוצרים יש אליה זיקה כי סבא וסבתא של ישו, גרו בה. היום ציפורי היא מושב מרתק באטרקציות אכזוטיות לכל המשפחה.

מיטש פילצ'ר,הוא הצ'יף של ציפורי, שמכותרת בכפרים ערבים. הוא מחזיק ברשותו שלושה נכסים מרתקים-צימר שאחת מיחידותיו היא חיקוי של מצודת ציפורי, בריכה עם תעודת כשרות של מקווה וקבר צדיק. לנתי באחד הצימרים, שהזכיר לי את שנות השישים העליזות. עם גינה פראית, ריהוט עץ וגלריה לשינה. הלוק הכללי נראה היפי אמריקאי והיו חסרים לי תקליטי וניל ופטיפון, כדי להרגיש רטרו עד הסוף. מה שלא פגם בעליזות שנתקפתי בה, במהלך שהייתי.

קבר הצדיק רבי יהושע בן לוי, שמיטש גילה בחצר ביתו, קיבל אחרי תלאות בירוקרטיות פלומבה מרשות העתיקות. הרשות עקרה את הדלת שעליה היתה כתובת לפענוח, שמוכיחה שאכן זה מקום קדוש. שבו קבורות עצמות הדרשן מתקופת הגמרא, חתנו של רבי יהודה הנשיא. סוף הפרשה, שהדלת הוחזרה לצירה ומיטש הכין כסאות לישיבה, קופות צדקה, ומקום להניח נרות נשמה. מאז הוא מתפלל שיפקדו אותו המונים.

בקיר שצמוד קרקע לצדיק, נמצאת בריכת שכשוך טהורה, שנובעת ממאגר מי גשם, שזורם לחצר עתירת הניסים של מיטש. הרבנות המקומית נתנה לה תעודת מקווה, שתלויה בכניסה. כאשר רציתי לטבול בה כתבתי את שמי בטוש מחיק על הלוח ואת השעה הרצויה לי, כי לא מערבבים חלב ובשר, נשים וגברים. המים היו קרים וצלולים ולא הפריע לי שברצפה היה אזוב,אולי מתקופת המקרא.

מיטש הוא גם האיש להדריך אתכם באטרקציות נוספות ברחוב היחיד, של ממלכת ציפורי. שלפני שנכנסים לעובי הקורה שלה, אי אפשר בלי להזכיר את הגן הלאומי שהוכרז ב-1993. נחשפו בו שרידי בית כנסת, בית מדרש, בתי מגורים ומעל 30 מערכות קבורה וכן בית עלמין, מהגדולים בעולם הקדום. רבי יהודה הנשיא שהיה ראש הסנהדרין, המנהיג הרוחני ומדיני של העולם היהודי בסוף המאה השניה, חתם בה את המשנה.שרידי הפסיפסים המרהיבים, שנמצאו ברצפת בית הכנסת, עם סצנות מהתנ"ך והשפעות פאגניות, מצוטטים על כל קרמיקה ברצפה עכשווית של צימר, כפוסטר או כשלט שמוכר משהו.

למרגלות הגן הלאומי, במבנה עתיק נמצאת חוות צמחי המים, עפרה. במקום צמחי מים, אקווריומים אקולוגיים ובריכות נוי. אם חשקתם באיזה פרוייקט מעניין לסלון או לגינה, שיוסיף לה נוי וגם חיות אילמות וצבעוניות, זה המקום.

כנסיית סנטה אנה, ששרידיה בסוף הרחוב הראשי בואכה ימינה, הם מהתקופה הביזנטית צלבנית. בגג המבנה מתנוסס דגל הוותיקן ובשליחותו שתי נזירות מאיטליה ושני נזירים מארגנטינה, שומרים על המבנה ומטפחים בהרמוניה ליטורגית את הגינה. לפי המסורת, אנה ויהויכין, ההורים של מריה גרו בה, דהיינו סבא וסבתא של ישו. שלוש קשתות של האפסיס מהכנסיה השתמרו להפליא, בצידה הימני. לעומתן, בצד השמאלי, מבצבצים שרידי בית כנסת מתקופת התלמוד. בכניסה למקום, יש לוחות עם כתובות בעברית וזו סיבה מספיק טובה לפרנסי הישוב, לקיים ברחבה הפתוחה חתונות כדת וכדין.

בציפורי יש עוד בעלי חזון, שאוהבים להיות האלכימאי ולגלות את האוצר בחצר הבית. בצימר "מקום לחלום", התגלה מאגר מים מהתקופה הרומית. כאשר בקרנו במקום, שמטופח במדשאה ובתי עץ לנופשים זוגיים ומשפחתיים, רשות העתיקות עדיין לא שמה שלט, כמתבקש למקום עם נדבך ארכיאולוגי.

במרחק הליכה משם, נדמה היה לי שאני בסצנה מקראית. כבשים ועיזים רעו באחו מגודר. הם מספקים מגוון חלבי למגבנת "צאן-אל",שיש לה מרכז טעימות וחנות מכירות.

עוד בעניני ארומות דומיננטיות, חנות "על-עלים". מהספקיות הגדולות בארץ של צמחי מרפא, בתוכה יש מעבדה. לתושבי הגליל היא על תקן בית מרקחת אלטרנטיבי. באים להתייעץ איזה עלים ישככו, ירפאו מיחוש כזה או אחר וממליצים מפה לאוזן.

ציפורי ציפורי, היא גן חיות של צייצנים בעיקר מסוג תוכי, תוכון ונגזרותיו שיודעים לדבר, לשיר, ולחקות שטויות שמלמדים אותם. מסתבר שהחנות היא להיט בקרב המגזר הערבי, כי תוכי אחרי בן אדם, נחשבת מתנה מוערכת בחאפלות וחתונות. כן, אורזים את הצייצן בכלוב מקושט, שמחירו יכול להרקיע שחקים.

טלפונים-שימו לב שחלק מהמקומות סגורים בשבת.

לינה כפרית של מיטש וסוזי פילצ'ר-04-6462647 לחצו כאן ללינק

עפרה צמחי מים-04-6562914

מחלבות צאן-אל 04-6469536

על-עלים 04-6464848

חנות ציפורי ציפורי-04-6555372

04-6555372

#ציפורי

    1