top of page

חיפוש=

מצפה רמון-בירת הכוכבים והחלל הישראלי


מצפה רמון קראה לי-צלמה גילי מצא

באוגוסט המהביל, לא קל לשכנע תל-אביבים שמצפה רמון היא כבר לא חור ויש בה חיי לילה תוססים, לא רק לסטודנטים מבאר-שבע. ופה לא מדובר בסתם לילות של חול, אלא בכאלו שהם זרועים בכוכבים, כיאה לבירת החלל של ישראל.

ולא סתם בירה רשמית-מצפה רמון והמכתש אשכרה קיבלו את ההגדרה, שמורת טבע של אור. וכדי להבין על מה המצפאים מדברים כשהם אומרים "ויהי אור", הם עושים חושך גדול ב"רובע הבשמים"-הלב התוסס של מצפה, בו מתקיים בחמשושים (חמישי-שישי) של חודש אוגוסט, פסטיבל מלא כוכבים, שנופלים עליכם כמו ארבה וכדאי שתספיקו לנצל את שברירי השניות הללו כדי לבקש בזמן משאלות.

האמת-כשאני באתי לפני שלושה קייצים לצפות באטרקציה המובטחת: מטאורים שבמילים פשוטות יותר אלו הם חלקיקי אבק שמייצרים שובלי אור, המטח היחיד שראיתי לאכזבתי הגואה היה של אלפי בני-אדם, שפשטו על העיר כמו ארבה וחיפשו טלסקופ פנוי. למחרת, הם התפזרו לכל עבר והשאירו ערמות של זבל, עדות מכוערת לתת תרבות שצומחת במקומותינו.

מאז השכילו לחלק את הפסטיבל השמימי, לכל הסופ"שים של אוגוסט והשנה הוא התפצל לתאריכים; 3-5 באוגוסט, 10-12 באוגוסט, 17-19 באוגוסט, 24-26 באוגוסט, בהם “רובע הבשמים” במצפה רמון הופך ל"לונה פארק"-מלשון לונה בלעז-דהיינו ירח, כזה שמתחם האסטרונומיה שלו הוא גם שומר שבת, ובמגוון טלסקופים ניתן לתצפת על הירח, לראות הדמיות פלנטריות של כוכבי הלכת ומערכת השמש, המחשות של ליקוי ירח ואולי לקבל תאבון להיות אילן רמון הבא של מדינה אסטרונאוטית בהתהוות.

מי שיש לו מחצלת בקמפינג וסקרנות קוסמית מוזמן לחכות לשקיעת הירח, בסביבות השעה 3:40 לפנות בוקר, אז אמור לנחות מטר פרסיאדים, שהוא הבונוס לדבקים במטרה שמוכנים לשטוף את עינהי האדומות בצעיף שמימי לבן, או לסגור את הפנס שתלוי באוהל, אחרי שראו בחצות סרט שמוקרן במסגרת קולנוע מדברי, על-גבי מסך ענק תחת כיפת השמיים.

רוקדים עם כוכבים

במתחם "מעבר" – ברובע הבשמים במצפה רמון, משווקים את הסופ"שים של אוגוסט תחת הכותרת: "רוקדים עם כוכבים". לכבוד הפסטיבל הם מציעים שלל פעילויות ריקוד ויצירה לכל המשפחה שכוללים כמה מפתיע- אפילו שירותי בייביסיטר צמודים.

מתחם "מעבר" הוא לשעבר האנגר "אדמה", של צמד הרקדנים ליאת בן-דרור וניר בן גל שנאלצו לעזוב את המקום בנסיבות מצערות. מקום שהיה אבן שואבת למטיילים, רקדנים ובית מחבק במשך כ-16 שנה. ניב ודן, צעירים נמרצים הפכו את הבמה והמרחב "למעבר". כיום "מעבר" הוא בית הארחה למטיילים מהארץ ומהעולם, לסדנאות, הרצאות וביה"ס לריקוד. יש גם הוסטל עם חדרים מדליקים מבוץ בסגנון מערה.

דמיון יצוק בחול במכתשי מצפה רמון-צלמה גילי מצא

זולה אלטרנטיבית

"האור-חאן" של שרון מאור הוא מתחם פעיל בימי הפסטיבל שכולל מסעדה, חדרי ארוח, מאהל בדואי ואת המכבסה היחידה באזור לשרות עצמי. פגשתי במקום דתיים לייט וכבדים יותר, תיירים וצפוניים, מגוון ישראלי "מעורב" היטב. בתפריט ארוחת הבוקר התלבטתי בין שקשוקה, סביח בכריך, סלט טרי קצוץ דק ועוד והלכתי על מקושקשת ותוספות והיה טרי וטעים. החדרים פשוטים ונעימים, כמובן צריך להזמין מראש.

הכתובת:הר בוקר 13

טלפון-052-5707752

לבצור בלילות

מה יותר רומנטי מלבצור בלילות? למבדד "רמון-כרם שיזף", הגעתי באחד מט"ו באב לכבוד ערב משוררות, שהקריאו בו גם משוררים בועטים בחרצובות לשונם. השנה מתקיים בכרם בציר לילי, כי לדברי צור שיזף שהקים את המקום המיוחד: "לבצור בלילה יותר נעים לאנשים וגם לענבים, שנקטפים כשהם קרירים ומוצקים ומגיעים ליקב במצב טוב".

הבציר במבדד שלו הוא ללא עלות וניתן לשים אוהל בשטח וגם לעשות קומזיץ. ההרפתקה הזו קרמה עור מעונב משנת 2011, כשהעיתונאי והסופר שיזף הפריח את השממה בכ-50 דונאם של ענבים וזיתים, בתנאי שטח שכוללים שטפונות וחום קיצוני. שיזף עושה סיורים בכרם ומספר על חקלאות עתיקה משולבת במודרנית וכמובן מוכר את הבציר שלו ממגוון זני ענבים.

הגעה-מכביש 40, עוברים את בה"ד 1 ומחפשים את השלט של 4500 במסלול הריצה של הצוערים, לשער החווה של כרם שיזף.

טיול בוקר במצפה רמון-צלמה גילי מצא

לצאת מהבוץ

"המרכז לבנייה באדמה"-רמון אקו סנטר, מתחבא היטב בכביש 40 מאחורי תחנת "דור אלון". חולפים על-פני מתחם מגודר של קולטנים סלולוריים וצריך לחפש את הקיר בוץ המיוחד שבנו אלון ורותם בן-צבי. אלון משמר אתרים ארכיאולוגיים, רותם עוסקת כרפלקסולוגית ומעסה והם גרים פה במעין חוות בודדים. מה שהם מציעים למבקרים זה בעיקר סדנאות של בנייה בבוץ, שהן חווית מגע בחומר האדמתי.

רמון אקו-סנטר צלמה גילי מצא
רמון אקו סנטר-צלמה גילי מצא

במציאות של התחממות גלובלית בלתי נסבלת ושימור בלתי מושכל באנרגיה, אלון מנסה לעשות לנו חינוך מחדש. במקום דלק וחשמל המזהמים העיקריים של הפלנטה שלנו, הוא מציע תחליף אקולוגי שקיים כבר עידן ועידנים מימי התנ"ך. לבנים מבטן האדמה שעוברים תהליך ייבוש מיוחד. במצפים בנגב ובגליל, קיימים בתי בוץ לפעמים עם מעטפת מודרנית לחלוטין, שהיתרון שלהם זה וויסות טמפרטורה בלי עזרים חיצוניים. ל"אקו-סנטר" באים ללמוד לבנות בית במשך כמה ימים, או רק ללוש מאפרה ולצאת עם תחושה של "משהו בידיים".

כתובת-הר אלדר 12

טלפון-054-3974655

חנה רדו וצביה הדני-מדבר תשעשרה צלמה גילי מצא
מדבר תשעשרה-צלמה גילי מצא

נווה מדבר

"מדבר תשעשרה" היא יזמות בקטע ראוי לציון כפטריוטיזם לוקאלי. חנה רדו, פעילה עסקית-חברתית פתחה במצפה רמון סניף של חברת הפרסום הבינלאומית "מקאן אריקסון" בשם "מקאן וואלי", שמתמחה בפרסום דיגיטלי. "אנחנו חיים בעולם שטוח, שבו אפשר לעבוד בכל מקום", היא הסבירה לי את מה שהוליד את המיזם לנשים מקומיות.

רובן אמהות צעירות, שחיפשו משרה חלקית במקום מכיל וידידותי. האנגר ששימש לאחסון טרקטורים וציוד כבד בעברו, הפך לחלל מעוצב כאופן-ספייס. צביה הדני (אחותה של חנה) וירדן אברבנאל הן מנכ"ליות שותפות שמובילות את המיזם. בתכנון של הגירלז עוד סניפים בצפון ובדרום, שיתנו מענה למצוקה ממשית של נשים באזורים מרוחקים מהמרכז.

הכתובת-הר בוקר 11.

טלפון-08-9999100

עדכונים על מצפה-https://mitzpe-ramon.muni.il/

תיירות מצפה-http://www.negevtour.co.il/

תצפית על המכתש-צלמה גילי מצא

רוצים לקרוא עוד על מצפה רמון?




אולי יעניין אותך:
bottom of page