top of page

חיפוש=

טאיוואן האמיתית


פארק קסיטו-צלמה גילי מצא

איפה את טאיוואן?

לאחרונה הזדמן לי להגיע לאי שגדול מישראל בשליש, שכן של האח הגדול מסין, קרוב לפיליפינים וגם נגיש לגיחת סופ"ש ביפן. אחרי כעשרה ימים, במסלול תיירותי בטאיוואן: מטייפה בצפון ועד קאושיונג -Kaohsiung בדרום, החליטו מארחי, להראות לי את טאיוואן האמיתית. זו שלא פגשתי בה אף פדחת של תייר מערבי, והייתי שיא האכזוטיות, כנציגה הישראלית הראשונה, שכף רגלה דרכה במחוזותיהם.

מערבה מפה

בעזרת רכב פרטי, מיניבוס של שרות הסעות ורכבות מהירות, הטיול שלי התמקד במרכז-מערב האי במחוז ננטו-Nantou, שנחשב השני בגודלו בטאיוואן. "אגם השמש והירח", מאסט רומנטי וספורטיבי, נמצא פה. העיר המרכזית שלו נקראת פולי-Puli והיא מיניאטורית במונחים לוקאליים. 87.000 תושבים, שזה מחט בשחת של כ-24 מליון טאיוואנים.

לננטו הגעתי ברכבת בזק שהמריאה בשעה, מקאושיונג לטאיצונג- Taichung כדי להתלהב ממגוון אטרקציות. עשרות אלפי טרסות של מטעי תה, כרך בוטני של אין-ספור פרפרים מרהיבים שחייהם קצובים, פארקים בריאותיים, שמציעים אורח חיים מצעיר ומסלק מתחים, שקיעות וזריחות שומטות לסתות.

שוק אוכל-צלמה גילי מצא

התחנה הראשונה

היתה במקום, הכי טוב להבנת הדופק המקומי:ארבעים דקות בכביש מהיר ופנימי ואנחנו בשוק של העיר שושן-Chushan, שלא דומה לאף אחד משווקי היום והלילה הססגוניים שהייתי בהם. שוק מסורתי, שכל מוכריו הם קשישים, עם פנים חרוטות נסיון חיים. מרכולתם המוצגת היא נחשים שחורים שוחים בגיגיות, שורשים ושאר ירקות לא מזוהים, תבלינים וכלי בית בסגנון שוק לוינסקי בת"א.

בית התה יושאן-צלמה גילי מצא

אחרי ארוחת צהריים באחד הדוכנים שדרשה תעוזה, הגעתי לבית התה של יושאן-Yoshan. דמיינתי בית תה מסורתי ומלהיב, אבל לפני עמד גוש בטון מעוצב לעילא. החלק המעניין בסיור, שכלל הסבר על שלבי הייצור של תה האולונג המשובח שהמחוז מצטיין בו, היה כוריאוגרפיה מרתקת של מזיגת ושתיית תה, להלן טקס עם כללים נוקשים. היו גם טעימות תה, אבל לא נדרשתי למרקקה לשמחתי. התנאים הטופוגרפיים של האזור, שיש בו רכסי הרים יערות עד ומיקרו-אקלים, שמייצר שינויים קלים אך משמעותיים במזג האוויר, הם קרקע פורייה לענף ייצוא משמעותי ולמשקה העיקרי של האי.

מידע בסינית, ובעיקר תמונות מבית התה של יושאן-www.yoshantea.com

כתובת- No.19 Yanping Road, Zhushan Township, Nantou County 557, Taiwan טלפון-+886 4 9264 391

אמנויות לחימה בפארק קסיטו-צלמה גילי מצא
אמנויות לחימה בפארק קסיטו-צלמה גילי מצא

תרבות גוף בפארקים

כשעה מהעיר שושן, בגובה הנעים של כ-2000 מטר, ביער עם עצים מדיפי חומרים ירוקים מרחיבי ריאות ושבילי הליכה מסודרים, להלן קסיטו-Xitou. במהלך הכיבוש היפני, האזור נבחר להיות יער למחקר של סטודנטים באוניברסיטת טוקיו.פארקי רווחה כגון זה, חינוך ונופש, זו ההגדרה הטרנדית למקומות בהם אלפי מקומיים, מגיעים לבילוי יומי, עם אוכל לפיקניק, טרנזיסטור ישן שנראה פריט אספנות וקסטות להשמעת מוסיקה שמשתלבת עם פכפוך מים.

לומדים טיפוס בפארק-צלמה גילי מצא
לומדים טיפוס בפארק קסיטו-צלמה גילי מצא

כיום המקום שייך למדינה, וראיתי בו תלמידי בית-ספר לומדים לטפס על עצים, כמגמה אקולוגית מושכלת. התקנאתי במכרים וותיקים, ככה הם נראו לי, עושים "אמבטיית שמש", על סלעים באמצע הנחל של השמורה, או תרגילי אמנויות לחימה. בשפת סימנים, הראתי את התלהבותי וזכיתי למנת אושר קצובה. חמש דקות של נסיון לחיקוי סימולטני, בכיתת צ'י-קונג, עם סבים וסבתות חמודים.

מידע על תרבות הפארק xitou, מה האטרקציות ואפשרויות שינוע בקישור - http://www.exfo.ntu.edu.tw/sitou/eng/01about/default.aspx

פרפרים ומפלים

פולי, כאמור לב המחוז, ספג מכה קשה בשנת 1999, מרעידת אדמה. המחוז שהתבסס על חקלאות מנומנמת, נאלץ להמציא את עצמו מחדש. מכוון שבמילא הוא מוקד לאלפי יצורים מכונפים מכל הזנים, להלן פרפרים, התבססה סביבם תיירות-אקו, ירוקה.

מפל גוויגיון-צלמה גילי מצא
מפל גווניין-צלמה גילי מצא

במפל גווניין-Guanyin פגשתי את Shing yong hsaio, צלמת טבע שעבדה בקרן לשיקום האזור מרעש האדמה, ועשתה לי סיור להבנת השטח מקרוב. שביל מסודר לאורך קילומטר מוביל לסדרת מפלים, שהגבוה בינהם הוא שישים מטר. הדרך לקחה לנו כשעתיים, כי עצרנו כל רגע, ליתר דיוק אני, לצלם פרפר בודד או מקבץ מרפרף שרדפתי אחריו. "צמחים ידידותיים לפרפרים שנמצאים פה, מושכים פרפרים מרהיבים. טאיוואן מצטיינת בפרפרים נדירים מסוגם", אמרה בגאווה.

היה משובב נפש, לטייל כשנתזים של מים קרים מרעננים הרוו את צמאוני. לדבריה יש הדרכות קבוצתיות, באנגלית, אבל אתר אנטרנט אין עדיין. שימו לב לשני חוקים: לא לגעת בפרפרים, כדי לא להרוס את האבקה שמגנה עלהם מפני כורי עכביש. לא לנסות ללכוד אותם, הקנס הוא כ-3000 דולר.

מידע מעשי על מפל גווינין והאזור בקישור-https://www.rtaiwanr.com/cingjing/guanyin-waterfal

פסגות האונשאן-צלמה גילי מצא

"שוייצריה הקטנה"

מחוז השכן-הוליין-Hualien נמצאת שרשרת הפסגות המרהיבה שנקראת האונשאן- Hehuanshan המכונה שוויצריה הקטנה. חצי שעה משם, הצטלמתי ליד שלט שהעיד על גובה 3275 מטר והרגשתי סחרחורת קלה, מהנסיקה הפתאומית. חובבי טרקים מכל הגילאים צצו מכל עבר, עם מקלות הליכה מקצועיים, מגפי פלסטיק עד הברכיים שהתבררו כנחוצים נגד נחשים. זה האזור להתעורר בזריחה, בארבע לפנות בוקר, כדי להגיד בוקר טוב לשמש שנמהלת בערפילים לחים ומזוגגים וכשהיא שוקעת, היא טובלת במכחול של עננים ורודים וספקטרום של צבעים, לצייר נוף מיומן.

מתי להגיע, מסלולי טרקים והפסגות של האונשאן בלינק-https://www.rtaiwanr.com/hehuanshan

מינשו שלנתי בו-צלמה גילי מצא

לילה-בוקר טוב עם טאיוואנים

כדי להרגיש בבית, מומלץ לישון בלינות של מקומיים, שנקראים Minsu, ולא בבתי מלון מערביים. הם השכנים שלכם בדלת ליד שישאירו את הנעליים בחוץ, שיכינו לכם ארוחת בוקר אותנטית ויצאו מגדרם, כדי שתהנו ותכירו את התרבות. הבעיה העיקרית-שצריך מתווך דובר אנגלית, לפעמים זה הבן הצעיר, או מדריך מקומי. המודעות לתיירות המערבית הגוברת, גורמת לנותני השרות הייחודי הזה, לנסות לתרגם את אתרי האנטרנט שלהם ממנדרינית לאנגלית. הביקור שלי היה לדברהם זרז מועיל, אבל עד כתיבת שורות אלו, אצל רובם המשימה התעכבה.

חברת Airbnb העולמית משווקת און-ליין בטאיוואן, את כל אופציות הלינה, כולל הארוח הביתי בסגנון Minsu. טאיוואן היא אחת מ-131 מדינות בהן החברה, מתווכת בין האורחים למארחים. הנציגים המקומיים, בקשו להדגיש שאין בעייתיות עם השפה, לצורך הזמנות ויש גם שרות של מענה טלפוני חינמי בינלאומי, 24 שעות בטלפון- 0800-011765

ניתן גם להעזר באתר החברה בכתובת: https://www.airbnb.com.tw/

קליגרפיה של בעלת מינשו-צלמה גילי מצא

בטיביליסי כבר הייתם?

על מחוז הדורדון בצרפת שמעתם?

אולי יעניין אותך:
bottom of page