top of page

חיפוש=

סקי בגאורגיה - החדשות החמות


אתר גודאורי

ארבעה מי יודע? גיאורגיה על מפת השלג

אם אתם מאלו שמתחילים לבדוק כבר בחודש נובמבר, כמה ס"מ שלג ירד במקומות שהגלישה יפה להם, כנראה שאתם מורעלים. סקי זה ספורט מאתגר מאוד, את זה למדתי על כל עצם ושריר צורח בגופי, כאשר עשיתי את צעדי הראשונים בעשור הרביעי לחיי, בדולמיטים באיטליה, כמתנת בת-מצווה לבת שלי.

לכבוד הכריסטמס-צלמה גילי מצא

אתם צודקים שאין היקש לוגי בין שני חלקי המשפט הקודם, כאילו איך מתנת בת-מצווה קשורה לאישה בטרום משבר החציון של חייה?, אז אתם צריכים לבנות משוואה שיתקיימו בתוכה שני התנאים הבאים-שתהיה לכם ילדה שהתחילה לגלוש בגיל הנכון- רבע לחמש ושהיא תגיד לכם שאמא שלא גולשת, לא נחשבת קולית.

אוקיי-אנחנו בפיסקה השלישית ובטח לא בא לכם להמשיך לקרוא על הקריירה שלי כלא-גולשת ולמה פרשתי בשיא שלי, אחרי כארבע "עונות" וקרחון אחד מיותר, אז זה המקום לספר לכם על יעד חדש-שמתאים לכל מי שסקרן לאכול חאצ'פורי, לתקוע מזלג בחינקאלי ולראות שלג נערם סביבו בתנאים לגולש מתחיל וירוק מקנאה, באלו שעפים על "פאודר"-הקרם שבקצפת שכל גולש מיומן מבקש לטעום.

המגדלים במסטיה-צלמה גילי מנצא

אנחנו מדברים על גאורגיה כמובן, בה נולדה בשנים האחרונות סצנת סקי מרעננת ובועטת בדעות מקובעות, על מה שהייתה פעם גרוזיה, כיום מדינה שהפוטנציאל התיירותי שלה לחורף מדבר במיליוני יורו, שמושקעים על-ידי בנקים ותאגידים מרחבי העולם.

קשת מעל סוונטי-צלמה גילי מצא

ראיתי במו עיני, איך בולדוזרים עובדים סביב השעון, כדי לשפר את הכבישים הבעייתיים לאתרי הסקי, לבנות בתי מלון, מעליות ענק שיכולות לשנע אלפי אנשים ולפתוח קווי טיסות ישירות לעשרות יעדים. אז תעצרו רגע-לפני שאתם משווים את מעצמת הסקי המשומנת של רכס האלפים המפונפן, שקיימת עידן ועידנים והיא חלק מסנוביזם נושא דרכון צרפתי ושכנות.

נופים בדרך-צלמה גילי מצא

פרט מעניין שמעיד על כך שגאורגיה נותנת פייט- בשנת 2023 היא מועמדת לארח את אליפות העולם בסקי וסנובורד פריסטייל.

מי ברשימה?

ארבעה אתרי סקי מציעה לכם גאורגיה לחורף הקרוב:

גודאורי-Gudauri במרחק כ-120 ק"מ מטביליסי היא היעד הקרוב והמוביל.

גודרזי-Goderzi במרחק כ-257 ק"מ מטביליסי.

אתר גודרזי

בקוריאני-Bakuriani במרחק כ-180 ק"מ מטביליסי, כוללת שלושה אזורי גלישה: דידיוולי- Didiveli קוחטה-Kokhta , מיטרבי-Mitrabi

אתר בקוריאני

חבל סוונטי-Svaneti שנמצא כ-400 ק"מ מטביליסי כולל שני אזורי גלישה בסמוך למסטיה: חצוואלי- Hatsvali וטנטנולדי-Tetnuldi

האתר בסוונטי

שימו לב למרחקים מטביליסי ואיפה כדאי לעצור בדרך, כי הנופים הם עוצרי נשימה תרתי משמע. הנסיעה יכולה להתארך לחצי יום, כדאי לבדוק מתי מחשיך, במיוחד אם מזג האוויר סוער ויש תנועה ערה ופקוקה. במעברי ההרים בקזבגי למשל, משאיות ענק משנעות סחורה מרוסיה לגאורגיה וצריך לנהוג משנה זהירות בדרכים.

עקלתונים בדרך-צלמה גילי מצא

תעשו טובה לעצמכם- ותקחו את שרותיו של נהג מקומי בעל ג'יפ מרווח (המלצה בסוף הכתבה), זה לא מותרות כשיש מפולות שלגים ותהומות בעקלתונים אנורקסיים בעוביים.

בדרך לאי שם-צלמה גילי מצא

האתר במסטיה

ובכל זאת-למה לגלוש בקווקז של גאורגיה?

עונת השלג ממש ארוכה-מחודש נובמבר עד אפריל, שזה כאמור מרכיב משמעותי למי שרוצה למצות את התענוג. הסיבה לעונה שנמתחת לרוחב החורף-אביב היא שהאתרים ממוקמים בפסגות בגבהים של 2300 מטר ופי שתיים גובה, שזה אומר שלג מסיבי. ממש לאחרונה הכניסו שלג מלאכותי, באמצעות מכונות ייעודיות שמאפשר שיריית הפתיחה של העונה תוקדם.

האתר בגודאורי

איכות השלג:שלפעמים מגיע לעומק של שלושה מטרים, והוא מושלם למתקדמים-מקצועניים שעבורם "פאודר", זה לא טלק לרגליים אלא שלג בתולי, שמחכה לכל מי שעושה -אוף פיסט, או פיסגת החלומות-heliski. התרגום של הראשון משמעו: לגלוש מחוץ למסלולים המסומנים, במקומות שלא תפגוש שירותים מכל סוג, בין אם כדי להתפנות מצרכים, להפשיר במסעדה, או לזכות בביקור של כלב האסקי עם בקבוק ברנדי על קולרו, או צ'יפ שמתריע על איתור הכבודה.

הלי -סקי

הלי סקי:

כל מי שרוכש ביטוח פוליסת סקי, משלם הרחבה על הטסה וחילוץ בהליקופטר. חוץ מאלו שקופצים אל שלג בשום-מקום מרצונם החופשי. זה הלי סקי, פעילות שבאלפים הצרפתיים היא לא חוקית ופה נגישה באמצעות טייס שמנחית אותך בידיעה, שתחזור לאתר הבית ביחידה אחת.

מעט גולשים- מי שלא צריך מסלול מסומן ומעליות, יכול ליהנות מכר עצום של מרחבים ולשמוע רק את הצליל השורק של מגלשים חותכים בשלג.

האתר בבקוריאני

כ-100 טיסות חודשיות:

על הקו טביליסי- ת"א, בשעתיים וחצי, בעלות מצחיקה של כ-200 דולר בחברה הלאומית "אייר גיאורגיה", זו כבר סיבה להגיע לקווקז ולו רק כדי להרגיש חורף אמיתי ולא כמה ימי שלוליות סוערות ומדינה בפקקים.

כ-144 ק"מ מסלולים:שזה טיפה בים ,לעומת מאות הק"מ שיש באתרי הסקי בצרפת, אבל כשהכיס אומר את דברו וסקי כידוע-הוא ממש לא חופשה של הכל כלול ואין אליה טיסת לואו-קוסט ישירה, אז מומלץ להחליף את היעד למקום שהמלונות, השכרת הציוד, הסקי פס, האוכל והאלכוהול זולים.

רכבלים בגודאורי

מה לעשות בכל אתר?

גודאוריאתר וותיק שקיים מהעידן הסובייטי, ב-2011 הוא שודרג והשנה הוא שובר שיאים-צפויים לבקר בו מאות אלפי גולשים. רבים מהם באים בשביל ה"אוף פיסט"-גלישה למקצועניים, אבל נחמד לדעת שיש, גלישת לפידים בלילה-לא מתאים למי שיש לו בעיית ראייה למרחק, עלול להזדחל מאחור עם לפיד כבוי בחשיכה מוחלטת, או הלפיד יחרוך את חליפת הסקי שלו-מקרים שקרו למיטב כוחותינו.

לגלוש על אבובים במדרון זה כייף וגם לצאת לטיולים מודרכים בשלג, עם נעליים מיוחדות. חובבי אדרנלין ימצאו פה: מקפצות סקי ופעלולים, מצנחי רחיפה, אופנועי שלג. מתחם ספא עם בריכות, סאונה ועיסויים הם מאסט למי שיש לו הרבה שעות שלג.

אתר בקוריאני

בקוריאניהוא מגרש האימונים של נבחרות ומקצוענים בענפי ספורט חורף, שהתשתית שלו נבנתה בעידן הסובייטי. בארבע השנים האחרונות, נפתחו בו שלושה מתחמים, שחלקם מותאמים לילדים שעבורם נבנה פארק כיופים שכולל טרמפולינות ענק. עוד אטרקציות- משטח החלקה על הקרח, טיולי כרכרות רתומות לסוסים, פארק ייעודי לאופניים, השכרת אופנועי שלג.

האתר בגודרזי

גודרזי

הוא אתר סקי חדש, בסך הכל בן שלוש.אם אתם לא בעניין סקי, תנצלו את היער והאגם באזור כדי להתחטב ולהרגיש בריא בזכות- השילוב הירוק של צמחייה ומעיינות עם מים מינרלים. כמו כן ניתן- לשכור אופני הרים, לצאת לרכיבת סוסים ולמסלולי טיפוס הרים.

האתר בסוונטי

סוונטיטובלת בפסגות, במסורות עתיקות ובעשרות מגדלי אבן, שנבנו להגנת התושבים בארכיטקטורה ייחודית. בירת המחוז היא מסטיה שבה מצטיידים בכל מה שנדרש לטיפוס הרים מאתגר וכמובן לסקי, באחד משני מתחמים חדשים, שהוקמו לפני כשנתיים והם במרחק 8-15 ק"מ מהעיר.

סוונטי-צלמה גילי מצא

דברים מגניבים סביב סצנת הסקי בגאורגיה-

מטוס פרטי

מי שאמר שזה רק לעשירים?- צדק. מכוון שטיסות ישירות וממוסדות בין שדה התעופה של טביליסי יש רק לערים בטומי וקוטאיסי, אפשר לשכור הליקופטר פרטי ולהתפנן על הנוף ולהגיע ישירות מטביליסי לגודאורי, למשל באמצעות חברת "קזבגי הליקופטר".לחברה צי הליקופטרים מדגם B3 שיכול להטיס חמישה נוסעים, שישלמו 2300 יורו, דהיינו 460 יורו לאדם.

ספאיש בגיאורגיה כ-103 ריזורטים של ספא ומעל 2400 מעיינות עתירי מינרלים, בעלי סגולות מרפא. הריזורט של בקוריאני נמצא רק 30 ק"מ מעיירת הספא בורג'ומי (Borjomi), שהתפרסמה בזכות מותג מבוקבק של מים רווי מינרלים בטעמים חזקים בורג'ומי בגלריה מתחת: צלמה גילי מצא

מי שמגיע למקום, לא צריך לקנות מים בקיוסק, אלא להביא ארגזים עם בקבוקים ריקים-זה מה שעושים מקומיים, שעומדים בתור כדי למלא אותם מברזים מקורים, שהם חלק מהפארק המקסים. שווה ללכת לאיבוד בשבילים עם מחטי אורן ואויר הרים צלול וגם להגיע לכפר הסמוך עם מעיינות חמים.

הפארק בבורג'ומי-צלמה גילי מצא

מוזאונים וחיי לילהבעיר מסטיה בירת מחוז סוונטי, יש רחוב ראשי עם חנויות קטנות למזכרות. הופתעתי לראות כמה הוא שוקק חיים בלילות; הופעות של רקדנים וזמרי עם שחוללו ושרו לתפארת, במסעדות וברים שעל הקירות שלהם חתמו תיירים מכל הגלובוס.

מסטיה בגלריה מתחת: צלמה גילי מצא

מי שחייב קולטורה- יש פה שני מוזיאונים. אחד להיסטוריה ולאתנוגרפיה והשני לזכר מטפס הרים פורץ דרך. אישית, לא דיבר אליי המוזיאון להיסטוריה ואתנוגרפיה, אף שהוא מדורג כמוזיאון מוביל באירופה בקטגוריית עיצוב. לעומתו הבית-מוזאון של מטפס ההרים הנודע מיקלי קרגיאני (Mikheli Khergiani), שנמצא במיקום אותנטי של המגדל שבו חי "מישה", שהיה גיבור לאומי ברוסיה, כשובר שיאים בהגעה לפסגות, ממציא שיטות טיפוס ייחודיות, וכמי שהציל עשרות מטפסים שנקרא לחלץ.

למטה-בן דודו של מישה ליד פורטרט שלו ופריטים במוזאון-צלמה גילי מצא


ביקורת גולשים

למען ההגינות, חייבים לציין שבאתרים מסוימים יש רק מעלית אחת-גונדולה-רכבל, מה שגורם לתורים וקוטע את רצף הגלישה. חלק מהמסלולים הם קצרים מאוד- 3 ק"מ עד 8 ק"מ. לא תמיד יש מסלולים ירוקים שמיועדים למתחילים. הגולשים במסלולים האדומים והשחורים-מתבאסים כשיש להם רק מסלול אחד ולא מספיק שיפועים מאתגרים. אין מלונות פאר מפנקים שמתאימים לאוליגרכים ושייכים מהאמירויות, רוב הלינות הן בפנסיונים או בחדרי אירוח של משפחות שמגישים אוכל ביתי.

מדריכת הטיול שלי ketevan Akhobadze-צלמה גילי מצא

המלצה על מדריכה, נהג וחברת טיולי בוטיק

יש מדריכים שעושים לי את חווית הטיול, כי בזכותם אני מגיעה למקומות שאין סיכוי שהייתי מוצאת לבד. שהם המתווכים האולטימטיביים למקומיים, במיוחד כשיש מכשול שפה. ועל מי אני מדברת, כשאני ממליצה?, על מדריכה בשם ketevan Akhobadze קתי אקבודזה , שמעבר להיותה מדריכה של ראשי ממשלות, משלחות רשמיות, פרוייקטים אמנותיים בינלאומיים, היא חברה באיגוד המדריכים הגאורגיים ובמועצה לתיירות ומדורגת ברשימת הטופ 10.

קתי והנהג טוקו במעבר ההרים-צלמה גילי מצא

ואם זה לא מספיק לרזומה, אז היא בעלת חברת טיולי בוטיק בשם:Guest Georgia שבה היא מנצחת על טיולי יין שזו עוד התמחות שלה, במסגרת הידע המקיף שצברה על גיאורגיה, תוסיפו לזה-אנרגיות בלתי נידלות, סבלנות לענות באריכות ולבדוק כל דבר וקשרים עם כל מי שצריך, כדי לפתוח דלתות גם בכפרים שכוחי אל, שנותרו בהם קשישים עריריים, רועה צאן ונזירות שחיים בדלות החומר ובתנאי הישרדות קשים.

קתי עם רועה צאן-צלמה גילי מצא

נזירות בכפר סארו-צלמה גיליי מצא

קתי, שהדריכה ישראלים הפתיעה אותי בתמצות האופי הלאומי :"כשהם מתלוננים על שטויות, אני יודעת שהם בעצם מרוצים. בהתחלה הייתי נלחצת, עד שהבנתי שזו המנטליות", כמובן שנותרתי חסרת מענה וניסיתי להיאחז בנזקי השואה לדורותיהם, ב"פולנייה" שיש בכל עדה, במתח שיש לנו כתוצאה מהאיום האירני והשכנים, וקתי חייכה בסלחנות. בדף הבית של Guest Georgia מצאתי ביקורות מדהימות של מטיילים ישראליים ובתפריט הטיולים יש גם מסלולים בדגש יהודי.

קתי במערות וורדזיה-צלמה גילי מצא

בחברה מועסקים מדריכים נוספים ונהגים מיומנים שהם גם בעלי רכבים בין אם זה ג'יפ, מיני-ואן, מיניבוס כמו הנהג הנפלא שהיה צמוד אלינו עם ג'יפ מרווח טוקו-טורניקה טבונידזה-Tornike Tabunidze שההגה הוא כמו חמאה בידיו, בתנאי דרך קשים וראות אפס, וגם בעיר בעלת מצוקת חנייה ופקקים כמו טביליסי, הוא מכיר כל פינה ויודע לתמרן בסבלנות מרובה.

קתי מברכת תיירים מישראל-צלמה גילי מצא

כדי לשריין טיול עם קתי מומלץ להתכתב אתה-

אפשר ליצור קשר בוואטס אפ או וייבר: 995-591817161+

חברת הטיולים גסט גאורגיה:www.guestgeorgia.com

בפייסבוק ניתן לפנות לנהג טורניקה טבונידזה: https://www.facebook.com/toko.tabunidze

נייד של טוקו 995-598522221+

רוצים לקרוא על בתי הקפה הטובים בטביליסי?-עמדו כאן-https://www.gilimazza.com/home/בתי-הקפה-הכי-טובים-בטביליסי


צילומי הסקי בכתבה-באדיבות -ski department GNTA




אולי יעניין אותך:
bottom of page