top of page

חיפוש=

תל אביב-בשפות זרות


מאנשים שפגשתי בחו"ל, שמעתי שת"א מדהימה. הנהנתי בהסכמה, כי זו עיר מגורי, אבל לא ירדתי לעומק ההתלהבות. חיכיתי להזדמנות להיות תיירת, בהתאמה לשמועות. התרוץ נמצא בדמותה הססגונית של ידידה קרואטית, שדרכה לראשונה על אדמת הקודש. חיפשתי לתת לה מענה שיאיר גם עבורי, פינות עלומות בכרך הסואן.

פניתי ל"לטייל בת"א", שמארגנים סיורים מקוריים בעברית, והם גם הכתובת להסבר פניך לתייר, בשפה שהוא מדבר. התברר שיש להם יוזמה מבורכת, סיורי חינם באנגלית. בימים ושעות קבועים, אפשר להצטרף למדריך שישמח לקבל טיפים בשקלים, יורו ודולר. בסוף המסלול שהוא מוביל ביפו העתיקה, שדרות רוטשילד בדגש באהואוס, חיי לילה, או סיור בדגש אמנות בקמפוס אוניברסיטת ת"א.

הדרישות שלי היו גלישה דינאמית למוקדים נוספים בעיר, ובהפניית המרכז להדרכת ת"א, קבלתי את הטלפון של פול רקובר,שגם תופרת לפי "מידה", טיולים באנגלית, צרפתית, וגרמנית. התחלתי את הסיור איתה, במה שהיה קולנוע "אסתר" בכיכר דיזינגוף והפך למלון בוטיק "סינמה" ויש בו מוזאון נוסטלגי קטן והקרנות יומיות של סרטי צ'ארלי צ'פלין. חיבתה של פול לארכיטקטורה, קבלה ביטוי הולם בשדרות רוטשילד. היא גילתה לנו רחוב צדדי מו-פלא בשם גלבוע, משופע בניואנסים כמו חדרי מדרגות, מרזבים,כיתובים ועיטורים. בזכותה הבנתי שאני עוברת בעיר הזו כמה עשורים, אבל לא באמת מתבוננת. על מושבת הטמפלרים "שרונה", שהפכה בצדק לטרנדית , למדתי מהשילוב בין פול לכרטיס שכולל את "מרכז המבקרים" ו"בית הבד" ב-30 ₪ .

התרשמנו מכך שבחזית כל בית משוחזר,שלטי הסבר בעברית, אנגלית וערבית, וטעמנו פיצה נפלאה בסלסלת קש גדולה, משוק הפיקניק האיטלקי. פול משדכת למדריכים בשפות מיוחדות.למשל Emiko deri מדריכה ביפנית, בדרך כלל אנשי הי-טק שזמנם קצוב בדקות "לחלקם מתלווה מדריך מצוייד בערכת אודיו ואוזניות. פיתוח יפני, לאתרים בת"א שממוספרים.אני מוסיפה להם ידע על באוהאוס שמרתק אותם, שווקים וסטראט-אפים של מעצבי אופנה, עם טאץ' מהמזרח הרחוק".

אבל יש כאלו שרוצים הדרכה בשפה זרה רק בשביל החוויה. ליאוניד רויטמן, מוביל תיירים בעיקר מצפון אמריקה בשפה האידית "הם רוצים לפגוש את העיר העברית הראשונה, בשפה שבה דברו מייסדיה, מדיזינגוף ועד ביאליק".בדרך יקבלו את "בית שלום עליכם", ברחוב ע"ש החתן שלו. דב יצחק ברקוביץ, שייסד את המוזאון, בשנות ה-60 שמתוחזק היטב והכניסה חינם.

שתי קומות של ספריה, חפצים אישיים נדירים וציורים בהשראת "טוביה החולב", "מוטל בן פייסי החזן" ועוד יצירות שהן נכסי ברזל בפנתאון התרבות, שהיא יותר מסתם מעוד שפה. שדרך אגב זה המקום היחיד ללמוד אותה חוץ מבאוניברסיטאות . עלי אבו-רביעה, מדרג'ט בנגב, מאחל לזמנים טובים יותר, שיוכל לחזור להדריך בערבית. ואנחנו מאחלים אינשאללה, רק שימשיכו לבוא ולמלא את העיר, בהמולה קוסמופוליטית.

טלפונים: אתר התיירות של תל-אביב לחצו על הלינק

המדריכה פול-03-5464917 מרכז המבקרים בשרונה-03-6049634 לחצו על הלינק לתאומים עם אמיקו- 052-8588334 בית שלום עליכם-03-6956513 לחצו על הלינק המדריך ליאוניד-052-2340845

אולי יעניין אותך:
bottom of page